Uredništvo Revije Kapital
Uredništvo Revije Kapital
Objavljeno 14. 5. 2024

Rok CAPL, direktor Javne agencije Spirit Slovenija

image placeholder

»… Naš fokus je skupaj s podjetji poiskati trge z novimi priložnostmi, to moramo začeti že danes, saj bomo drugače zamudili številne priložnosti …«

 

KAPITAL: Javna agencija Spirit Slovenija je eden najpomembnejših deležnikov za pomoč slovenskim podjetjem pri nastopu na tujih trgih in iskanju investitorjev. Ste nekakšen »servis« za slovenska podjetja! Koliko pa podjetja uporabljajo vaše storitve, katera področja so jim najbolj zanimiva in katere pobude podjetniki pogrešajo?

ROK CAPL: Mislim, da smo v zadnjih dveh letih veliko naredili na sami prepoznavnosti tako naše agencije in storitev za podjetja kot tudi Slovenije v tujini, kar pa seveda še ne pomeni, da ne gremo s polno paro naprej. SPIRIT Slovenija deluje na več področjih in težko ocenim, katera področja so za podjetja najbolj privlačna. Med temi so vsekakor finančne vzpodbude, saj že leta namenjamo podjetjem veliko nepovratnih sredstev in tudi letos bo tako. Načrtujemo tudi objavo novih razpisov za 140 milijonov evrov. Veliko delamo na raznolikosti trgov, saj so se ti v zadnjih letih zelo spremenili. Ne pozabimo na pandemijo covida, pa vojno v Ukrajini in energetsko krizo. In vse to povzroča, da moramo tudi naše aktivnosti zelo prilagoditi in iskati nove trge. Ne smemo se orientirati le na evropske trge, naš fokus je poiskati trge z novimi priložnostmi oziroma biti dober servis podjetjem, ki želijo poslovati na teh trgih. To so zagotovo dolgotrajni postopki, a če ne bomo začeli danes, bomo zamudili številne priložnosti.

Južna Koreja, Japonska, pa tudi Bližnji vzhod, Turčija in seveda ZDA so trgi, ki jim bomo zagotovo namenili večjo pozornost, pa centralna Azija in seveda afriški trg, kjer želimo biti veliko bolj prisotni preko naših partnerskih organizacij. Vse to morajo biti za nas bodoči strateški trgi. Za te trge načrtujemo večje število gospodarskih delegacij, kar bo hkrati pomenilo predstavitev Slovenije in slovenskega poslovnega okolja ter organizacijo poslovnih srečanj za slovenska in tuja podjetja. 

 

KAPITAL: Pri tem so vam v zadnjem času v veliko pomoč tudi slovenski politiki. Zunanja ministrica je bila pravkar na Japonskem in Kitajskem z večjo delegacijo, gospodarski minister je nazadnje obiskal Švico, predsednica države Kosovo in Črno goro. So torej začeli tudi slovenski politiki na veliko odpirati vrata našim podjetjem?

ROK CAPL: Dodal bi še predsednika vlade. Torej na SPIRIT Slovenija poskušamo izkoristiti tudi vsak uradni obisk naših političnih funkcionarjev v tujini za gospodarsko promocijo. Predvsem v vzhodnih državah je zelo pomembna prisotnost ministrov ali predsednikov vlade oziroma države. Ti so v zadnjih letih res zelo aktivni in mi jim poskušamo po najboljših močeh slediti s pripravo delegacij. 

 

KAPITAL: Pomembno vlogo pri promociji in prepoznavnosti Slovenije imajo tudi poslovni klubi in gospodarska diplomacija. Imamo kar nekaj gospodarskih svetovalcev pri veleposlaništvih, pa vendar podjetja pogrešajo gospodarska predstavništva, kot jih imajo številne druge države. Samo Hrvaška jih ima v več kot petnajstih državah. Pred leti smo jih imeli tudi mi preko gospodarske zbornice in nato predhodnika Spirita – Japtija. Nato so ta predstavništva nekako izginila, saj naj ne bi bilo dovolj denarja. Zagotovo gre za varčevanje na napačnem koncu. Kolikor se spomnim, je bila pred letom ali dvema pobuda, da bi ta predstavništva znova vzpostavili. Pa jih bomo res?

ROK CAPL: Dejstvo je, da večina držav gospodarska predstavništva v tujini ima in pomenijo tudi neposreden stik s potencialnimi poslovnimi partnerji. Imamo poslovne klube, katerih dejavnost sofinancira tudi naša agencija, namen klubov pa je pomoč slovenskim podjetjem pri vstopu na tuje trge. Podjetjem pomagajo tudi z različnimi kontakti, svetovanji, tudi z organizacijo posameznih dogodkov. Letos jih bomo financirali okoli 20 po vsem svetu in prepričan sem, da gremo tukaj po pravi poti naprej. 

Tudi ekonomski svetovalci na naših veleposlaništvih v tujini so nekakšna podaljšana roka naši agenciji, z njimi odlično sodelujemo, pomagamo si pri izhodnih delegacijah ter drugih vprašanjih, povezanih z gospodarsko diplomacijo. 

Kar pa se tiče gospodarskih predstavništev v tujini, je absolutno moja prioriteta prizadevanje, da jih začnemo vzpostavljati, morda najprej v sosednjih državah in nato naprej glede na prioritetne trge oziroma trge priložnosti. Verjamem, da so lahko ta predstavništva velika dodana vrednost pri prodoru in pomoči slovenskim podjetjem na tujih trgih. Pri pripravi programa gospodarskih predstavništev za vzpostavitev le-teh imamo podporo tako pri gospodarstvu kot pri našem resornem ministrstvu. Je pa to seveda proces, ki terja svoj čas.

 

»… kar se tiče gospodarskih predstavništev v tujini, je naše veliko prizadevanje, da jih začnemo ponovno vzpostavljati, morda najprej v sosednjih državah in potem še v drugih, glede na prioritetne trge …«

 

KAPITAL: Pomembni promotorji Slovenije so tudi naši športniki, še posebej zaradi velikih uspehov, pa pri tem ne mislim le na Luko Dončića. V naslednjih mesecih vas čakata vsaj dva zelo pomembna športna dogodka, ki bosta zagotovo zelo zanimiva tudi za gospodarsko promocijo Slovenije. To sta nogometno evropsko prvenstvo v Nemčiji in olimpijske igre v Franciji. Dva zagotovo velika zalogaja za promocijo in pa seveda dve odlični priložnosti za promocijo Slovenije in sodelovanje slovenskih podjetij. 

ROK CAPL: V sklopu evropskega prvenstva v nogometu v Nemčiji načrtujemo močno gospodarsko delegacijo od 18. do 20. junija letos, v tem času bomo organizirali veliko poslovno konferenco v Münchnu, na kateri bodo sodelovali tudi pomembni politični predstavniki Slovenije in Nemčije. Dogodek pripravljamo v sodelovanju z nemško gospodarsko zbornico v Sloveniji, s slovensko nogometno zvezo, tako da bo to zagotovo velik športni in politični dogodek. Skupaj na njem pričakujemo med 150 in 200 podjetij iz Slovenije in Nemčije. Naša želja je prenesti športni duh tudi v prostor političnega in gospodarskega sodelovanja. 

Drugi pomemben velik dogodek letošnjega leta so seveda olimpijske igre v Parizu. V času iger načrtujemo tri delegacije. Dogodke pripravljamo skupaj s partnerji, tako z gospodarsko kot obrtno-podjetniško zbornico in združenjem Manager. Med olimpijskimi igrami bo v Parizu Slovenska hiša. Verjamem, da bomo na vseh področjih poskrbeli za odlično promocijo Slovenije in pomagali slovenskim podjetjem pri nadaljnjem sodelovanju s francoskimi podjetji.

 

»… v sklopu evropskega prvenstva v nogometu v Nemčiji načrtujemo močno gospodarsko delegacijo – pričakujemo 150–200 podjetij iz obeh držav …«

 

KAPITAL: Zdaj se mora na evropskem prvenstvu v nogometu uresničiti še samo napoved nemške ministrice, da bosta v finalu igrali Nemčija in Slovenija. Ob tem pa si seveda želimo, da se njena druga napoved ne bo uresničila – namreč, da bo na koncu vendarle zmagala Nemčija!?

ROK CAPL: Takoj sem za to, podpišem pa tudi varianto, da se Slovenija uvrsti  iz skupinskega dela naprej. Tako nas v Nemčiji ne bodo poznali samo kot odlične podjetnike, temveč tudi kot odlične športnike!

 

»… EXPO Osaka na Japonskem – gre za svetovno promocijsko razstavo ogromnih razsežnosti – bo prihodnje leto velik izziv za Spirit Slovenija. Japonska je tudi eden večjih investitorjev v Sloveniji …«

 

KAPITAL: V prihodnjih letih pa vas čakata še dva velika dogodka, namreč EXPO na Japonskem, predvsem pa leta 2027 EXPO v Srbiji. Srbski predsednik Vučić je nedavno izjavil, da bodo v organizacijo EXPA vložili dve milijardi evrov, pričakujejo pa vsaj nekajkrat večji izkupiček. Se že pripravljate tudi na ta dogodka?

ROK CAPL: Zagotovo. EXPO Osaka, svetovna promocijska razstava ogromnih razsežnosti, ki je vsakih pet let in bo prihodnje leto na Japonskem, bo zagotovo tudi za nas velik izziv. SPIRIT Slovenija bo organizator vseh aktivnosti, da Slovenijo in slovensko gospodarstvo predstavimo tako uspešno kot na zadnji svetovni razstavi v  Dubaju. Japonska je tudi naša pomembna partnerica in večji investitor v Sloveniji. Pripravljamo tudi kar nekaj webinarjev na to temo – prvi bodo že jeseni, da se bodo lahko tudi slovenska podjetja ustrezno pripravila na največji svetovni dogodek v prihodnjem letu. 

Tudi EXPO Beograd, ki bo leta 2027, bo za nas velik in pomemben dogodek. Pogovarjamo se že z gospodarsko zbornico Srbije in drugimi deležniki glede priprave in možnosti sodelovanja pri projektu.

Revija

Izšla je nova številka

KAPITAL za naročnike

Letno izide 6 številk REVIJE KAPITAL!
Cena posamezne številke je 4,90 eur!

Naročite se na šest številk REVIJE KAPITAL v letu 2024 in 2025 in po plačilu DVOLETNE naročnine 58,50 €, boste BREZPLAČNO prejeli knjigo 50 SLOVENSKIH ZGODB O USPEHU!

RevijaRevijaRevija
PRIJAVA NA E-NOVICE

Vsak teden štiri aktualne novičke, da boste na tekočem.